• *نکات مهم خانه تکانی سریع برای بانوان شاغل*
  •  
  • اسفند ماه که از راه می رسد، در همه خانه حرف از خانه تکانی و خریدها برای نوروز است. خانه تکانی رسمی است که هر سال خیلی از بانوان در موردش غر می زنند، اما باز هم نمی توانند از آن دل بکنند و انجامش می دهند.
  •  
  • هر چند که خانه تکانی یکی از سنت های نوروز است، اما معمولا تا همان لحظه سال تحویل بانوان را به خود درگیر می کند و تنها چیزی که برایشان از این روزها باقی می ماند خستگی و گاهی آسیب دیدگی است. به همین خاطر بیشتر بانوان به ویژه بانوانی که شاغل هستند خاطره خوبی از خانه تکانی ندارند، زیرا با محدودیت زمانی و خستگی که بابت کار روزانه بیرون دارند، نمی توانند کارهایشان را به موقع تمام کنند. به همین خاطر تمام کارهای خود را برای همان یکی دو روز آخر می گذارند، اما باز هم نمی توانند آن طورکه دوست دارند خانه تکانی کنند.
  •  
  • فرمولی برای خانه تکانی سریع بانوان شاغل
  •  
  • خانه تکانی را به تدریج شروع کنید:
  • اولین نکته ای که باید بانوان شاغل به آن توجه کنند، این است که باید خانه تکانی را به تدریج انجام دهند، به عنوان مثال از آخر بهمن این کار را شروع کنید و اسفند ماه را به این موضوع اختصاص بدهید. شاید در نظرتان این روش خوبی نباشد و خانه دوباره در این مدت به روز اول خودش برمی گردد. اما اگر از مکان هایی که کمتر کثیف می شوند، شروع کنید این اتفاق نمی افتد. جاهای مهم تر را برای روزهای آخر بگذارید چون تمیزی آن برایتان مهم تر است مانند پذیرایی و بدین ترتیب مجبور نمی شوید قبل از عید بار دیگر خانه تکانی را تکرار کنید. برای شروع خانه تکانی از جاهای کم اهمیت تر و مکان هایی که دور از چشم میهمانان است، آغاز کنید؛ ممکن است این مکان ها برای شما انباری و یا کمد وسایل باشد.
  •  
  • محاسبه کنید:
  • زمان مورد نیاز را برای خانه تکانی محاسبه کنید، به طور مثال ممکن است برای کل خانه تکانی به ١٠روز زمان نیاز داشته باشید. این را مد نظر داشته باشید که مدت زمان مورد نیاز برای خانه تکانی هر محل را روبه روی آن بنویسید، مثلا ممکن است یک خانم شاغل برای خانه تکانی آشپزخانه به یک هفته زمان نیاز داشته باشد.
  •  
  •  حس تازگی:
  • پس از انجام هر مرحله از مراحل نظافت و رفت و روب، با جابه جا کردن وسایل، تغییرات جدیدی به منزل خود ببخشید. سال جدید را با خانه ای جدید شروع کنید.
  •  
  • روی اوقات فراغت تان حساب کنید:
  • بانوان شاغل در طول هفته مشغول کارهای بیرون از منزل هستند و هنگامی که به خانه می رسند باید کارهای روز بعد را انجام بدهند. از این رو اوقات فراغتی که دارید دقیق حساب کنید. به این صورت که روزهایی را که می توانید به خانه تکانی بپردازید از قبل مشخص کنید. معمولا آخر هفته برای این کار مناسب است پس همه چیز را از قبل آماده کنید.
  •  
  • فکر ناهارتان را از قبل بکنید:
  • اگر قرار است یک روز را به خانه تکانی بپردازید پس هر کاری را که می تواند وقت گیر باشد و شما را به خود مشغول کند، کنسل کنید. به طور مثال روز قبل غذاهایی تهیه کنید تا مجبور نباشید وسط کارهای خانه به آشپزی هم برسید و وقت خانه تکانی را از دست بدهید.
  •  
  • به تمام بی نظمی ها سر و سامان بدهید:
  • درست است که شستن و تمیزکردن، معمولا یکی از هدف هایی است که برای خانه تکانی در نظر گرفته می شود، اما بخشی از خانه تکانی سروسامان دادن به وسایل خراب و شکسته است که از دور وبر خانه جمع یا تعمیر شوند. اولین گام در تمیز کردن و نظم بخشیدن به هر اتاقی خلاص شدن از شر چیزهای کوچک یا نظم بخشیدن به آن هاست. این چیزهای کوچک می تواند کاغذهایی که روی هم قرار گرفته اند، لباس هایی که روی زمین پخش شده اند یا کتاب هایی باشند که در کنار تخت خواب شما قرار گرفته اند. پس سعی کنید در اولین گام به این بی نظمی ها نظم دهید و تکلیف آن ها را روشن کنید. در حین کارها اگر قرار است لباس یا وسیله ای را دور بریزید آن ها را جدا کنید، این کار کمک زیادی به راحت تر شدن ادامه کار شما می کند.
  •  
  • فهرست کارها یتان را آماده کنید:
  • قبل از شروع به کار، قلم و کاغذی بردارید لیستی از تمام قسمت هایی که باید تمیز شود مانند آشپزخانه، اتاق خواب کودک، اتاق خواب شخصی، سرویس بهداشتی ، انباری و... آماده کنید و این لیست را جایی نزدیک چشم قرار دهید، مثلا به در یخچال نصب کنید و با انجام هر کار، مقابل آن علامت بزنید. ترتیب آن ها را از نظر اهمیت سامان دهی کنید مثلا به طور معمول تمیزی پذیرایی یا آشپزخانه برای بانوان از اهمیت بیشتری برخوردار است. به این ترتیب اشتیاق شما با دیدن مراحل به انجام رسیده و نزدیکی به پایان کار بیشتر و بیشتر می شود.
  •  
  • برنامه روزانه تان را فراموش نکنید:
  • در برنامه ریزی به این نکته توجه کنید که خانه تکانی دلیل نمی شود تا تمیزکاری روزانه را کنار بگذارید در این شرایط شما کار را برای خودتان سخت تر می کنید، مثلا اگر عادت دارید هفته ای دو بار گردگیری کنید، در مدت خانه تکانی به جز هفته آخر این عادت را ترک نکنید، زیرا باعث می شود در زمان خانه تکانی پذیرایی وقت بیشتری را از دست بدهید و سلامت افراد خانواده را در حین خانه تکانی به خطر خواهید انداخت.
  •  
  • محاسبات خانه تکانی:
  • در لیستی که از کارها تهیه می کنید زمانی برای هر کاری در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر از امروز شروع می کنید به تمیز کردن اتاق نشیمن، پایانی هم برای آن در نظر بگیرید و خودتان را ملزم کنید که به طور مثال ظرف 2 روز آینده نظافت و رفت و روب و شستشوی مربوط به این اتاق به طورکامل به پایان رسیده باشد. چنانچه به زمان بندی خود مقید باشید و به آن عمل کنید، با انجام هر مرحله احساس بسیار خوبی خواهید داشت.
  •  
  • یک تیر دو نشان:
  • همه کارها را به تنهایی انجام ندهید، از همسر و فرزندان خود کمک بگیرید تا هر کدام قسمتی از کار را انجام دهند. به طور مثال از فرزندتان بخواهید اتاقش را تا جایی که می تواند خودش مرتب کند، با این کار حس اعتماد به نفس و فعالیت و مشارکت در کارهای منزل را در فرزندتان ایجاد کرده اید؛ عادت خوبی که بعدها هم به درد شما می خورد و هم آینده فرزندتان.
  •  
  • برای خانه تکانی سریع از کجا باید شروع کرد
  •  
  • حالا که آماده شدید باید بدانید از کدام قسمت خانه شروع کنید که تا لحظه سال تحویل تمیز بماند. برای تصمیم گیری آسان تر پیشنهاداتی داریم:
  •  
  • از سقف های خانه شروع کنید. شاید در طول یک سال گذشته با دقت به سقف ها گوشه و کنار آن ها توجه نکرده باشید و این غفلت تان سبب شده تا تار عنکبوت یا دود بخاری روی سقف ها یا اطراف لوسترها جا خوش کنند.
  •  
  • تمیز کردن لوسترها را در اولویت کارتان قرار دهید. پاک کردن گردوغبار از روی لوسترها و لامپ ها هر چند که نظر نمی رسند اما وقت گیر است. از سوی اگر آن ها را تمیز کنید تا هنگام نوروز کثیف نمی شوند.
  •  
  • دیوار را می توانید قبل از کارهای مهم و اساسی شروع کنید. برای این کار نیاز به یک برس دسته بلند دارید. اگر رنگ دیوارها قابل شستشوست، محلول آب ولرم و صابون و مقدار کمی مایع سفیدکننده را با اسفنج روی دیوار بکشید و با دستمال تمیز پاک کنید. هر بار قسمت کوچکی از دیوار را تمیز کنید (حداکثر نیم مترمربع). مرز بین دو قسمت تمیز شده را نیز هر بار تمیز کنید تا لکه ای به جا نماند.
  •  
  • بعد از شستن دیوارها و درها نوبت پرده ها می رسد. شستن پرده ها از جمله کارهایی است که می توانید در روزهای قبل انجام دهید.
  •  
  • تابلوها هم نیاز دارند تا برای نوروز دستی به سر و گوشه شان کشیده شود. چه بهتر که این کار را قبل از روزهای پایانی سال، با حوصله و دقت انجام دهید. ابتدا تمام وسایل اتاق را جمع کنید تابلوها را بردارید و اگر قابلیت آن را دارند که با پارافین تمیز و براق شوند حتما این کار را انجام دهید.
  •  
  • هر چند که دیگر هوا آنقدر سرد نمی شود، اما تمیز کردن بخاری، شوفاژ را نباید کنار گذاشت. با یک دستمال نم دار و برس دسته بلند که بین پره های رادیاتور یا بخاری را پاک کنید.
  •  
  • برای تمیز کردن کابینت ها که کمتر مورد استفاده قرار می گیرند، هم می توانید از قبل شروع کنید. برای این کار نیاز به زمان خاصی نیست، وسایل یکی از کابینت های آشپزخانه را در زمانی که منتظر هستید تا چای صبحانه تان را دم کنید، بیرون بیاورید، دستمال بکشید و منظم سر جایش قرار دهید.
  •  
  • به سراغ کمد رفته و به قسمت های مختلف آن نظم بدهید. فقط یادتان باشد که بهتر است لباس هایی که بیش از بقیه از آن ها استفاده می کنید در دسترس شما باشند تا هرگاه به آن ها نیاز داشتید به راحتی آن ها را از کمد لباس ها بیرون بیاورید.
  •  
  • اتاق ها را می توانید از قبل تمیز کنید، زیر فرش ها، زیر تخت ها و داخل کمدها را می توانید سروسامان دهید.
  •  
  • تمیز کردن سرویس های بهداشتی از جمله کارهایی است که باید در آخرین روزها انجام شود. زیرا این مکان ها همواره مورد استفاده اعضای خانواده هستند.
  •  
  • کف خانه را بگذارید در آخرین مرحله. اگر لکه های عمیقی روی کاشی ها یا کف خانه وجود دارد، از مخلوط سفید کننده و پودر جوش شیرین یک خمیر درست کنید و با دستکش آن را روی لکه ها بگذارید. بعد از دقایقی با کمک کاردک و یک دستمال آن را تمیز کنید.